Kinderen
zien, kinderen doen na
In dit filmpje kaart men een
problematiek aan. Kinderen weten niet meer wat waarden en normen zijn. Heel wat
kinderen kijken op naar volwassenen. Ze zijn met andere woorden hun voorbeeld.
Wat de volwassenen doen, zullen de kinderen gaan na-apen ongeacht dit goed of
slecht is. Ik raad iedereen aan om eens
dit filmpje via onderstaande link te bekijken.
-
Agressief gedrag vertonen
-
Sigaret roken en deze op straat gooien
-
Mishandelen
-
Telefoneren
-
Alcohol drinken
Dit zijn een aantal onderwerpen
die in dit filmpje aan bod komen maar natuurlijk kan ik blijven doorgaan.
Vandaag de dag is het belangrijk
dat je kinderen waarden en normen bijbrengt. Wat is goed, wat is slecht, ….?
Allemaal zaken die volgens mij op jonge leeftijd aan bod moeten komen. Op deze
manier zullen we ook in een betere maatschappij leven. Daarnaast is het
belangrijk dat de volwassen realiseren dat kinderen hen zien als
voorbeeldfiguren. Heel wat kinderen hebben al slechte gewoonten overgenomen van
hun voorbeeldfiguren dus zal het niet eenvoudig zijn om dit te veranderen. Toch
is het belangrijk dat het opvoeder (ouders, leerkrachten, … ) hier extra
aandacht aan besteden.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgHLXNsA8Dza3oEubISJA2CgOHRbotpXFBc8thFmHjXBORVqGxINXfIR6nHya8BG9fVm321UojyL6fqb-ywZi3noRCdVlcJT9voZuJj00LRJG1lKVXDuBZQE-VXrIKjV3mgw7eBH9T1mqs/s320/peuter1.jpg)
Uit dit artikel kan ik afleiden dat het
belangrijk is om een voorbeeldfiguur te zijn voor je kind maar dan wel op een
correcte manier
Waarden en normen
Heel wat mensen gebruiken de
begrippen ‘normen en waarden’ zonder dat ze het verschil tussen deze twee
precies kunnen aangeven. Voor veel mensen zijn waarden en normen hetzelfde,
maar toch is er een aanzienlijk verschil tussen deze twee. Er is wel sprake van
een zekere relatie tussen normen en warden.
Normen zijn afgeleid uit waarden. Bepaalde waarden worden als waardevol
beschouwd en dit resulteert in een norm. Het is belangrijk dat je steeds zegt ‘waarden
en normen’ aangezien waarden op de eerste plaats komt.
Maar wat zijn nu die waarden en normen?
Waarden zijn betekenisgevende idealen of motieven die door de mens
nagestreefd worden of moeten worden. Een waarde is vaak abstract en kan in 1
woord omschreven worden. Hieronder een aantal van onze hoogste universele
waarden:
-
Democratie
-
Gelijkheid
-
Vrijheid
-
Rechtvaardigheid
-
Respect
-
Liefde
-
Vrede
-
Geluk
De functie van al deze waarden is om voor iedere individuele
mens de hoogste universele waarde van geluk realiseerbaar te maken . . . . . .
Normen daarentegen zijn
gedragsregels. Als je je niet aan deze regels houdt, kunnen de anderen je
hierop afrekenen. Hieronder de belangrijkste fundamentele normen in een
samenleving.
-
Respect
-
Gelijkheid
-
Vrijheid
-
Mensenrechten
-
Rechtvaardigheid
-
Wettelijke bepalingen
-
Democratie
Respect is de basisnorm, waar alle andere
normen uit voortkomen.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhGEq_fqtB6_ufBOWzmseoEnLJJVLQt57I_f2pFb9_fxy94eYDqnD1a7BnrJEqM0mePAQe2LVuxL8LbLA-8fM5jtoR9cXjE582UrIiawRZNNaJdrLW-nip_YD7fOFQeV55r3mIoDae-iTw/s1600/oog1.jpg)
Ik ontdekte mijn belangrijkste waarden door de ‘persoonlijke waardentest
te maken’. Hieronder kan U een top 4 vinden van mijn belangrijkste waarden.
1. Familie
2. Respect
3. Gezondheid
4. Vriendschap
Tot nu toe
hebben er 67780 mensen deze test gedaan. Hieronder vind je de top vijf van de
persoonlijke waarden die door deze mensen als beste persoonlijke waarde werd
beschouwd.
Persoonlijke waarde
|
frequentie (%)
| |
1.
|
Familie
|
14388 (21.23%)
|
2.
|
Gezondheid
|
12302 (18.15%)
|
3.
|
Geluk
|
6614 (9.76%)
|
4.
|
Vriendschap
|
3875 (5.72%)
|
5.
|
Respect
|
3873 (5.71%)
|
Familie
|
Familie vind ik een zeer belangrijk aspect in het
leven. Vaak gebeurt het dat je iets hebt meegemaakt maar dat je deze
ervaringen niet kan delen met anderen. Op dat moment is het belangrijk dat je
familie hebt. Familie is voor mij ook een steunpilaar. In goede en slechte
dagen kan je altijd ben hen terecht.
|
Respect
|
Respect omschrijf ik ten eerste als zelfrespect.
Als je geen respect hebt voor jezelf is het onmogelijk om respect op te
brengen voor anderen. We leven in een
maatschappij waar respect zeer belangrijk is! Respect kan je vinden in de
kleinste hoekjes. Respect hebben voor de armen, materialen, voor jezelf, enz.
Voor mij is een respect een heel ruim begrip maar ik kan wel zeggen dat je
alleen iets bereikt in het leven als je respect hebt.
|
Gezondheid
|
Voor mij is gezondheid ook een belangrijke
waarde. Gezondheid is iets dat je heel ruim kan nemen. Gezondheid is ten
eerste jezelf gezond voelen. Gezond voelen op psychisch en fysisch vlak. Voor
veel mensen is dit niet zo vanzelfsprekend. Hierbij denk ik aan mensen die
kanker, ... hebben. Voor hen zal gezondheid een andere betekenis hebben.
|
Vriendschap
|
Vriendschap is voor mij een zeer belangrijke
waarde. Vrienden heb je voor het leven zegt men altijd. Toch vind ik dit niet
altijd waar. Doorheen mijn leven heb ik vrienden gehad die ik eigenlijk geen
vrienden kon noemen. Uit de grond van mijn hart kan ik zeggen dat mijn
medemoni’s van mijn kookvakantie vrienden zijn. We staan voor elkaar paraat
als we het even moeilijk hebben en kunnen heel wat zaken aan elkaar
toevertrouwen. Ik heb geleerd dat ik niet snel iemand een ‘echte’ vriend mag
heten.
|
Waarden die belangrijk zijn voor relaties
tussen mensen
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhygA5ttnoma9zWxr-JzON-XEIand8OWdqTHwndCZDHwKVBVugy4Gh3tH23n9MusHsKoLllHCq6vqYfxkx9bxDJ5t3MO3jdBPcfkAxZZOyZRSUHv_DoKIlYDjgkmUYu_ivY7r3ve7Ntdls/s1600/respect.png)
Respect is een gevoel of uiting waarmee je laat merken dat je iemand
aanvaardt als een waardig en waardevol mens
Voor mij is respect veel meer dan
enkel aan iemand laten merken dat je iemand aanvaardt. Respect kan je uiten
tegenover familie, materiële zaken, natuur, medemens, samenleving en zo kan ik
nog even doorgaan. Met deze voorbeelden wil ik duidelijk maken dat respect
eigenlijk de basis is voor een goede samenleving. Hieronder schets ik een
aantal voorbeelden waarin respect zeer belangrijk is, maar het er nog niet
altijd is.
Toen ik donderdag morgen HLN
online bekeek, stond er op de voorpagina ‘ Tuur (19) krijgt nieuw hart op
kerstdag’. Hiervoor heb ik heel veel respect. Zoals ik er nu tegenover sta, ga
ik later mijn organen doneren. Voor bepaalde mensen is een orgaandonatie van
levensbelang. Op dat moment is het belangrijk dat je respect hebt voor hetgene
wat deze mensen voor jou gedaan hebben. Voor hen ben jij eigenlijk een deeltje
van hun zoon, dochter, vader, moeder, … die verder leeft.
Respect voor de medemens. Ieder
individu is verschillend dus is het normaal dat ieder individu een andere mening
heeft. Dit is ook iets waar respect ronddraait. Respect hebben voor de mening,
gevoelens, … van anderen. Op deze manier voelen de mensen zich door anderen
aanvaardt en zullen ze zich ook een waardig en waardevol mens voelen. Toch kan
ik zeggen dat respect voor de medemens niet zo vanzelfsprekend is. Hierbij denk
ik aan Marc Dutroux, Ronald Jansens, …. Ik vind dat deze mensen niet weten wat
respect voor de medemens betekent!
Welke waarde wil ik kleuters bijbrengen?
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhVjkC4rMOxfLk4MjuYNe9GI7vCMKHk8I_p-fp1EcSvK_yYpnLOhyYzHskSFjzRvGKukPYVJXwF5228QTEDMECalCobVZeXFc9cj9rzNCX8d0I8-vdfbZR1coMWhwANi2qN2t4LIMHkzPo/s1600/respect+kleuter.jpg)
Pas als er respect is kan er liefde zijn voor
de medemens, materialen, natuur, …
10 beloften
In onderstaand filmpje zie je 10 mensen voorbijgaan. Elk individu heeft
zijn belofte die hij vooropstelt. De mensen schreven hun belofte in een lichte
kleur. Daarnaast kon je bij bepaalde beloftes het niet goed lezen. Mijn
interpretatie hierbij is dat je steeds beloften vooropstelt maar dat het
moeilijk is om steeds aan deze belofte te voldoen. Gaandeweg zal je ondervinden
of je je al dan niet aan je belofte hebt gehouden.
-
Ik heb genoeg.
-
Ik ben dankbaar.
-
Ik ben eerlijk.
-
Mijn liefde is puur.
-
Ik ben trouw.
-
Ik wil leven.
-
Ik respecteer mijn afkomst.
-
Deze dag is heilig.
-
Eerbiedig.
-
God is er.
Ik ben jullie God. Omdat ik van
jullie hou heb ik jullie vrijheid gegeven. Ik wil graag dat jullie gelukkig
zijn. Daarvoor zijn er 10 vrederegels belangrijk.
-
Vertrouw alleen op Mij. Hiervoor is het belangrijk
dat je Mij goed leert kennen.
-
Maak van Mij maar geen beeld. Dit zou precies zo
zijn als Ik ben. In de Bijbel laat ik zien wie Ik ben.
-
Praat maar veel over mij, maar doe dat wel op
een eerbiedige manier.
-
De zondag is een dag waarop je moet uitrusten.
Ik wil graag dat je deze dag speciaal aan Mij denkt.
-
Ik heb jou aan de ouders gegeven. Daarom heb
respect voor je ouders.
-
Alle mensen zijn door Mij gemaakt en naar Mijn
beeld geschapen. Daarom mag je niemand doden.
-
Geniet ervan om voor en met elkaar te leven.
-
Wat van iemand is anders, moet je ook van de
ander laten.
-
Het is belangrijk om eerlijk tegen elkaar te
zijn.
-
Geniet van wat je hebt en ben hier tevreden mee.
Ik vind dit zeer belangrijke
regels. Het is belangrijk dat je positief in het leven staat en dat is ook wat
de geboden 7, 9 en 10 duidelijk willen maken. Geniet van hetgene wat je hebt en
wees niet jaloers op de anderen. Tot slot vind ik eerlijkheid ook een zeer
belangrijk gebod.
Toen ik het
artikel las in verband met ‘Moeten we nog investeren in rokers?’ ging ik
helemaal akkoord met cardioloog Pedro Brugada ( UZ Brussel en VUB). Hij toont
de problematiek in verband met rokers aan door een vergelijking te maken tussen
nicotineverslaafden en wegpiraten, nl.
"Als ik morgen tegen 250 kilometer per
uur over de weg raas, betaal ík de boete, en niet de maatschappij. Maar een
roker zou niet beboet worden voor de onveilige en ongezonde situatie die hij
bewust veroorzaakt. Integendeel, de overheid betaalt hem terug. Wie een beetje
gezond verstand heeft, moet tegen een dergelijk absurd systeem in opstand
komen.
"Het klinkt misschien overtrokken, maar
eigenlijk staat de overheid toe dat de burgers hun gezondheid in de prak rijden
en voor de herstelkosten van dat wrak nog eens hun hand ophouden. Dat is
hetzelfde als tegen een jonge kerel zeggen: 'Rijd die auto maar te pletter,
jongen. We betalen achteraf de herstellingen wel.'"
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjH841q0a3sdNYJC7eluiZkwClDWllIao0dMUQtLmHjL1s_YNdbal48A2m_1N5Xlyu93IsV79ZMOiX_c5fI1CLe0ednNMpEsVH_5y2l3eLr84auu4V9sv61pUXqDdwTgcupPrE1aVzSMcU/s1600/roken.png)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjyfRB3eSofj4lAWWuN5Iea5j31oB_PyREQoOke7m5i8g_9suZIJwQw0aAZYWKCYw3OFvjLJnrQyIyT_krv8je8BOjrxDcyc7-9JZEDZZifGGAYYGxixh9E4KKWQKUOny6P0A5V1jO7YaQ/s1600/discriminatie.png)
Natuurlijk doet discriminatie
zich niet enkele en alleen op het werk voor! Onderstaande filmpjes geven nog
wat extra uitleg over discriminatie
Dit filmpje bewijst dat heel wat
mensen niet tevreden zijn over de sociale omgang die zich de vandaag de dag
aanwezig is. Waarin kenmerkt de ontevredenheid zich? Veel mensen vinden dat het
niet sociaal zijn zich uit op straat en in het verkeer. Zoals gezegd bij de
dimensie ‘mens en samenleving’ hebben wij een zeer druk leven. Alles gebeurt in
een haast waardoor je met moeite nog een goedendag krijgt. Als je deze krijgt,
neem je vaak volgende interpretatie, nl. als het niet gemeend is moet hij ook
geen zeggen.
Daarnaast zie je ook dat de
sociale omgang in het verkeer ook niet allesbehalve goed is. Chauffeurs vloeken
achter het steur, steken hun middelvinger, enz. Wat kunnen we hier als
maatschappij/individu aan doen? Ik denk dat het vooral belangrijk is dat we
echt de tijd nemen om met elkaar te praten. Een vriendelijke lacht, goedendag
zeggen, complimentje geven, … zorgt ervoor dat onze sociale omgang zal
verbeteren.
Ethiek
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgDpBTq5JvmBbgsy-te_xEm671Cx5hDlMzlU2Vg0KBkolJpz7IfXLVoCaT6EmhSGFZtPp8XWZatrdt1z5rjwzLIhQKZYBXKAifXJYm8Bk5CHEYWjxxo5Q5X93qcOzeIDzhp-Su1G_pKC30/s1600/ethiek.png)
Relationeel personalistische ethiek
Relationeel personalistische
ethiek wordt beïnvloed door onze levensbeschouwing vb. de Bijbel. Daarnaast
wordt binnen deze ethiek de mens niet louter als ‘individu’ gezien, maar in
eerste instantie als ‘relatie’ ( familie, kennissen, vrienden, natuur)
Dit schets ik met een voorbeeld,
nl. ‘Mag je abortus plegen?’. Een individu heeft hierbij twee keuzes. Ik vind
het goed of slecht. De christelijke ethiek daarentegen zegt dat een baby een
mens in wording is en dat je dit dus niet kan doden.
De relationeel personalistische
ethiek wordt beïnvloed door de tijd waarin men zich bevind. Vaak gebeurt het
dat je volgens een bepaalde manier zal handelen. De manier waarop je zal
handelen is bepaald door de ervaringen doorheen je leven.
Daarnaast wordt de relationeel
personalistische ethiek in een bepaalde context gezien. In bepaalde gevallen
laat de commissie wel een abortus toe. Heel wat ouders laten een
vruchtwaterpunctie nemen om de gezondheid van hun kind te testen. Vaak gebeurt
het dat deze resultaten tegenvallen. Een open rug, hartaandoeningen, weinig
levenskans, … op dat moment vind ik het belangrijk dat de commissie toelaat dat
ouders een abortus kunnen plegen. Op dat moment vinden zijn het belangrijk dat
het kind niet zal lijden.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEijlhQKpzsZ1kNQNZNRqdcaA5wHjUsONNuaP2rHt8COMSWssXvSDfHv_HZ1zMJyUJ2xkqf3MXTGUmDtpjys6VBMukcnhFo2lByZtTcvrcV_BQsA7HkuEQTT3Auaw58KIhiX_LbihAFp9Ik/s320/vrouw_keuze_ongewenst_zwanger_abortus_3.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhwaP_J_eIP9MpclLPBNuBc_EZNdCjda3GWMipxPI_Os817bj5J5FDw0s5mGJIAuW2p8LUZYj7foFGQ0tm2ZQf9UwkmmzlAeR9u6XkEN5QHmMYIipTYRNEmNuWmf2fwJnkW8ZF2tx98IMU/s1600/birth+day.png)
Ik werk mijn
morele intuïtie verder uit. Momenteel is er op één het programma ‘ BIRTH DAY’.
Dit programma gaat over ‘ hoe de wereld zijn kinderen verwelkomt’. Ik schets even de korte inhoud van het boek:
We worden allemaal op dezelfde manier geboren, maar alles verandert op
het moment dat we onze eerste adem uitblazen. De manier waarop een kind ter
wereld komt, is een spiegel van de maatschappij, en de plek waar onze wieg
staat, bepaalt onze toekomst. Dat fascineert mij, en daarom ben ik de wereld
ingetrokken om te zien hoe moeders en vaders hun kinderen verwelkomen. Van
Israël tot Siberië en van Shanghai tot Rio de Janeiro.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhFCfOQLIGWfOh1mYPGjbZt1ukKp6OUwzciFpKpPvdzzb8vr7bR1n41E5bq3cvVTHEE2o1DhqBvPKhk0p34BDiluAxLc6YKmawv8T27uLt6GszaAcPovc_cWnWXDgPZYeg2FgwbD16-Mrg/s320/baby.jpg)
Daarnaast kwam ze ook in contact
met tienermoeders. Vaak waren zijn nog maar 17 jaar maar werden ze voor de
tweede keer mama. Ik denk persoonlijk dat deze kinderen een moeilijke toekomst
te wachten staat. De moeders zijn zelf nog kinderen en moeten al een kind
opvoeden. Hieronder kan U een foto vinden die U terugvindt in het boek ‘BIRTH
DAY’ van Lieve Blanquaert.
http://www.youtube.com/watch?v=uISA4_ZlVeU
Praktisch ethisch model
Dit model bestaat uit 9
elementen. Ik werkte het praktisch
ethisch model uit op volgende casus.
Voor de evaluatie van opleidingsonderdelen
moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden. Docenten stellen hiervoor
duidelijke deadlines op. Toch zijn er ook altijd studenten die één of twee
dagen na het verstrijken van de deadline hun opdracht binnen leveren. In de
praktijk gebeurt het soms dat de docent papers accepteert en beoordeelt die na
de deadline worden ingeleverd.
Bij ons op school is een hele controverse ontstaan: de directeur meldde
ons dat we een lln. die geen taak maakt, geen nul mogen geven! Neen: we moeten
de lln. schriftelijk uitnodigen die taak te maken in de avondstudie of, indien
nog steeds niet gemaakt, in de strafstudie. Indien de lln. dan nog steeds niets
heeft gebakken van zijn taak, mogen we zeker geen nul geven, want dat is een sanctie.
Volgens de inspectie(doorlichting) mag dat niet en als je dat als school toch
doet, krijg je een ongunstig verslag. Bovendien, als een lln. door het niet
binnenleveren van taken en de vele nullen niet zou slagen, krijgen de ouders
altijd gelijk in de beroepsprocedure. Begrijpe wie kan. Graag jullie mening...
Is dit rechtvaardig?
In deze casussen spelen de waarden eerlijkheid, rechtvaardigheid een
belangrijke rol.
ANALYSE
| |
Is het als docent rechtvaardig dat je taken die
te laat werden ingediend nog verbeterd?
| |
HANDELINGSMOGELIJKHEDEN ONDERZOEKEN
| |
Ja, ik verbeter de taken
|
Neen, ik verbeter de taken niet
|
MOTIEVEN VERHELDEREN
| |
-
De student kampt met een moeilijke
gezinssituatie.
-
De student kampt met een ernstige ziekte.
-
De student heeft een sterfte te verwerken.
-
…..
|
-
Als de andere studenten het kunnen indienen,
kan die ene student het ook.
-
Ik stel samen met de studenten een deadline
op. Ik verwacht dat ze zich hieraan
houden.
-
Ik moet consequent zijn voor alle studenten.
Niet indienen wordt gelijk gesteld aan een 0 ook al is de deadline maar met 2
dagen verstreken.
|
EFFECTEN INSCHATTEN
| |
-
Medestudenten zullen zich benadeeld voelen.
-
Medestudenten zullen zich losser gaan
gedragen. Als we onze taak niet op tijd indienen is dit niet erg want de
leerkracht verbetert het toch. Er zullen met andere woorden geen punten
afgetrokken worden.
|
-
Studenten vinden dat de leerkracht adequaat
gehandeld heeft.
-
Als wij het moeten indienen, moeten de anderen
het ook doen. Ze moeten er maar vroeger aan beginnen.
|
EVALUATIEMOMENT : INTUITIES UITSPREKEN
| |
Ik ben niet eerlijk tegenover de andere
studenten. Wat zullen zij nu van me denken?
|
Ik heb ervoor gezorgd dat de medestudenten
tevreden zijn maar eigenlijk vind ik dat ik me teveel heb laten leiden door
de anderen. Ik heb me laten beïnvloeden door de anderen om negatieve reacties
te vermijden.
|
EVALUATIEMOMENT: NORMEN VERDUIDELIJKEN
| |
In bepaalde omstandigheden sta ik het toe dat ik
werken nog verbeter. Als ik merk dat de studenten hier misbruik van maken,
zal ik adequaat reageren.
Daarnaast zorg ik ervoor dat een deel van de
beoordeling staat op stiptheid. Leerlingen die in orde zijn worden beloond
anderen met andere woorden gestraft.
|
Ik ben consequent voor alle studenten. Studenten
moeten zich houden aan een vooropgestelde deadline. Dit is evenals belangrijk
naar later toe.
|
EVALUATIEMOMENT: WAARDEN EVALUEREN
| |
Naar gelang de situatie zal ik andere waarden
hanteren. Ik vind het belangrijk dat iedere student zich kan ontwikkelen. Bij
bepaalde studenten is de gezinssituatie niet altijd even gemakkelijk. Ik vind
het belangrijk dat ik daarvan op de hoogte wordt gebracht. Op dat moment
kunnen we in samenspraak met de studenten maatregelen nemen. Hoe je in een
situatie zal regeren, zal ook afhangen van de waarden die je op dat moment zal
vooropstellen.
|
Ethiek van het haalbare
Ethiek van het haalbare wordt in
dit verhaal uitgelegd. Ik raad U aan om eerst deze tekst eens te lezen en
daarna eens na te denken wat hier precies mee bedoeld wordt.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhqWLB_t7hUY7pfz0eDcJ-y_7gZIwBAQCR5r28ctuUnyvD1zP1RlXzc3gm1fWB7iQbC-N0SpEp8s4RnH6FwOhnlMysC_i9-vVOB7L-RXlHArF2R7iq60ealLGKWBpMD6VHSGXxo7qmvvOQ/s1600/roger.png)
Bij het vertrek blijkt dat een aantal mensen de top niet zien. Voor hen
ligt hij in de mist. Anderen denken dat hij op een andere plaats ligt en hebben dan ook een andere visie op de
weg naar de top. Bovendien zijn er mensen die het wel goed menen, maar geen
bergschoenen hebben of slechts één paar kousen. Dat zijn mensen die door omstandigheden
niet altijd goed voorzien zijn van het leven. ook zij zijn groepen die door
omstandigheden niet altijd goed voorzien zijn in het leven. Ook zij zijn
geroepen om de bergtocht te maken en mens te worden. Maar sommige onder hen
zullen de top nooit kunnen bereiken. Moeten ze dan onderaan blijven staan en
zeggen dat ze niets kunnen? Mogen wij heb in de steek laten en zeggen dat ze
niet meetellen? Of moeten we hen toch uitnodigen om aan de toch te beginnen en
hen aansporen om in de richting van de top te groeien en door ervoor te zorgen
dat er twee paar kousen hebben of door hen een kaart te geven? Hoewel die hulp
niet altijd zal helpen, omdat ze misschien niet goed kunnen kaartlezen.
Sommigen slagen er misschien in tot aan de voorlaatste blokhut te
klimmen. Zijn zijn al ver geraakt, mar nog niet aan de top. Toch hebben ze al
een panorama ofwel een zekere kwaliteit bereikt. Voor een aantal mensen is dat
zeer goed, meer dan goed zelfs, al is het niet het volle. Anderen komen slecht
halverwege, wat ook al heel wat is. deze mensen kun en mag je niet laten staan
aan de eerste blokhut of het eerste oponthoud. Ze kunnen immers méér, ze hebben
dikwijls een duwtje in de rug nodig. Dat is groei-ethiek – met perspectief op
het zinvolle – de barmhartigheid om dit zinvolle niet in alle omstandigheden zo
radicaal te eisen dat sommige afhaken, omdat ze het niet aankunnen, en onderweg
aan de kant van het bergpad gaan zitten of zelfs niet eens aan de bergtocht
beginnen. Dat is dramatisch.
BURGGRAEVE, R. (1994). Tussen Rome en leven. essay over een ethiek
van het haalbare opgetekend dor Ilse Van Halst. Tielt: Lannoo. De proloog
werd integraal overgenomen ( p 7-9)
Wat wil de ethiek
van het haalbare nu zeggen? De ethiek van het haalbare vind het belangrijk dat
je vertrekt vanuit het ethisch minimum. Je staat met je beide voeten op de
grond en dit is je basisstation. Vanuit dit basisstation zorg je ervoor dat je
met opgegeven hoofd door het leven gaat. Je strekt je zoveel mogelijk uit. Je
gaat op zoek naar het ideaal. Hiernaar op zoek gaan in niet altijd evident en
kan dus niet altijd bereikt worden. Daarom
heb je nog het best menselijk mogelijke. Je probeert zoveel mogelijk in je
leven te bereiken. Het is niet erg dat je het ideaal niet bereikt maar je
probeert het toch. Het is belangrijk dat je beseft dat deze zaken altijd
vasthangen aan een bepaalde situatie.
Ik denk dat het belangrijk is dat
mensen de ethiek van het haalbare zullen toepassen. Volgens mij zullen er op
deze veel minder mensen depressief zijn.
Ethiek van de verantwoordelijkheid
Ethiek heeft te
maken met de oproep tot ver-antwoord-elijkheid. Je geeft al dan niet een
positief antwoord op een vraag die je krijgt. Natuurlijk kunnen we zelf kiezen
in welke richting ons antwoord gaat.
-
Opteren we voor in een boogje om de hulpvragende
heen te lopen. Met ander woorden negeren we de vraag van de ander.
-
Opteer ik ervoor om de hulpvragende te helpen.
Een
voorbeeld dat de docent aanhaalde in de klas was een bedelaar. Ik zie een
wandelaar zitten op straat. Hij /zij vraagt om geld. Hij/zij heeft een aantal
kinderen bij zich. Is het mijn verantwoordelijkheid om die persoon te helpen of
niet.
Wat een perfect, maar misschien wel schandalig voorbeeld (als je naar het standpunt van de ouders kijkt) van kinderen kijken en doen na. Dit is als het ware het ultieme bewijs dat 'wij' als volwassenen een voorbeeld zijn voor de jongeren in onze wereld.
BeantwoordenVerwijderenDag Cassandra
VerwijderenIk ben blij dat je het met me eens bent dat dit de schuld is van de ouders. Ouders zijn voor kinderen een voorbeeld en moeten zich hiernaar gedragen.
Bedankt voor de reactie!
Sofie
Ik zie dat we dezelfde waarden belangrijk vinden in ons leven. Onze familie, vrienden en ook een goede gezondheid zijn belangrijk in het leven.
BeantwoordenVerwijderenDe waarde die je vooropstelt voor de kleuterklas heb ik ook gemeen, namelijk respect hebben voor elkaar en elkaar aanvaarden zoals we zijn!
Wat jij beschrijft bij het onderdeel van de morele intuïtie, rond BIRTHDAY, vind ik ook heel mooi. Ik vind het ook heel erg dat er zoveel tienermoeders op de wereld zijn. Maar het ergste van al vinden zij dat normaal in die landen dat er zoveel tienerzwangerschappen zijn.
groetjes
Hallo Delphine,
VerwijderenIk zie dat jij dezelfde mening deelt rond het onderwerp 'tienerzwangerschappen'. Ik vind dat deze vandaag de dag veel te veel aanwezig zijn. We moeten hier dus zeker iets aan doen! Hoe we dit kunnen oplossen, is voor mij ook nog de vraag.
Groetjes Sofie
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenDag Sofie
BeantwoordenVerwijderenIk ga volledig akkoord met je waarden en normen.
Respect stond ook op nummer één in mijn waardenschaal. Deze waarde is heel belangrijk in de samenleving. Je moet niet alleen respect hebben voor mensen, maar ook voor materiële zaken. Respect ligt aan de basis van het kweken van andere waarden zoals vriendschap, vertrouwen,...
Jouw blog ziet er zeer goed uit!
Nog veel schrijf plezier.
Pauline
Dag Pauline!
VerwijderenBedankt voor het reageren! Inderdaad respect is zeer belangrijk vandaag de dag. Daarom vind ik het belangrijk dat kinderen dit reeds op jonge leeftijd worden aangeleerd.
Alvast bedankt voor het compliment!
Groetjes Sofie