mens en medemens


Kinderen zien, kinderen doen na

In dit filmpje kaart men een problematiek aan. Kinderen weten niet meer wat waarden en normen zijn. Heel wat kinderen kijken op naar volwassenen. Ze zijn met andere woorden hun voorbeeld. Wat de volwassenen doen, zullen de kinderen gaan na-apen ongeacht dit goed of slecht is.  Ik raad iedereen aan om eens dit filmpje via onderstaande link te bekijken.

-          Agressief gedrag vertonen

-          Sigaret roken en deze op straat gooien

-          Mishandelen

-          Telefoneren

-          Alcohol drinken

Dit zijn een aantal onderwerpen die in dit filmpje aan bod komen maar natuurlijk kan ik blijven doorgaan.  

Vandaag de dag is het belangrijk dat je kinderen waarden en normen bijbrengt. Wat is goed, wat is slecht, ….? Allemaal zaken die volgens mij op jonge leeftijd aan bod moeten komen. Op deze manier zullen we ook in een betere maatschappij leven. Daarnaast is het belangrijk dat de volwassen realiseren dat kinderen hen zien als voorbeeldfiguren. Heel wat kinderen hebben al slechte gewoonten overgenomen van hun voorbeeldfiguren dus zal het niet eenvoudig zijn om dit te veranderen. Toch is het belangrijk dat het opvoeder (ouders, leerkrachten, … ) hier extra aandacht aan besteden.


Mama kan peuter van 2 niet dwingen te stoppen met roken

Ardi Rizal keek op naar zijn vader (voorbeeldfiguur). Toen de vader van de jongen hem op tweejarige leeftijd zijn kind zijn eerste sigaret gaf, greep de kleine jongen deze met beide handen. Vandaag de dag is dit een verslaving geworden. Ardi Rizal rookt maar liefs veertig sigaretten per dag. Zij moeder is radeloos en heeft de hoop opgegeven om haar zoontje met dwang van het roken te houden. Dit is een duidelijk voorbeeld van kinderen zien, kinderen doen na.

Uit dit artikel kan ik afleiden dat het belangrijk is om een voorbeeldfiguur te zijn voor je kind maar dan wel op een correcte manier


Waarden en normen

Heel wat mensen gebruiken de begrippen ‘normen en waarden’ zonder dat ze het verschil tussen deze twee precies kunnen aangeven. Voor veel mensen zijn waarden en normen hetzelfde, maar toch is er een aanzienlijk verschil tussen deze twee. Er is wel sprake van een zekere relatie tussen normen en warden.

Normen zijn afgeleid uit waarden. Bepaalde waarden worden als waardevol beschouwd en dit resulteert in een norm. Het is belangrijk dat je steeds zegt ‘waarden en normen’ aangezien waarden op de eerste plaats komt.

Maar wat zijn nu die waarden en normen?

Waarden zijn betekenisgevende idealen of motieven die door de mens nagestreefd worden of moeten worden. Een waarde is vaak abstract en kan in 1 woord omschreven worden. Hieronder een aantal van onze hoogste universele waarden:

-          Democratie

-          Gelijkheid

-          Vrijheid

-          Rechtvaardigheid

-          Respect

-           Liefde

-          Vrede

-          Geluk

De functie van al deze waarden is om voor iedere individuele mens de hoogste universele waarde van geluk realiseerbaar te maken . . . . . .

 Normen daarentegen zijn gedragsregels. Als je je niet aan deze regels houdt, kunnen de anderen je hierop afrekenen. Hieronder de belangrijkste fundamentele normen in een samenleving.

-          Respect

-          Gelijkheid

-          Vrijheid

-          Mensenrechten

-          Rechtvaardigheid

-          Wettelijke bepalingen

-          Democratie

 

Respect is de basisnorm, waar alle andere normen uit voortkomen.

De inkleuring van de waarden en normen hangt sterk samen met het mensbeeld en de levensvisie die in een bepaalde maatschappij, cultuur, tijd heerst. De manier waarop je naar het mens – zijn kijkt, wordt het mensbeeld genoemd. Tot slot zal je levensvisie, je waardenschaal bepalen.  Die waardeschaal kan puur persoonlijk zijn aangezien ieder individu de ene waarde belangrijker vindt dan een andere. Als we al onze waarden zouden rangorden volgens belangrijkheid spreken we van een waardeschaal. Opmerkelijk is dat iedere maatschappij, cultuur over zo’n waardeschaal beschikt. Belangrijk is dat de waarden die je vooropstelt, je handelen zal beïnvloeden. Het maatschappelijk patroon van waarden en normen beïnvloed het patroon van waarden en normen van individuele mensen.



 Wat zijn voor mij de belangrijkste waarden?

Ik ontdekte mijn belangrijkste waarden door de ‘persoonlijke waardentest te maken’. Hieronder kan U een top 4 vinden van mijn belangrijkste waarden.
1. Familie
2. Respect
3. Gezondheid
4. Vriendschap
Tot nu toe hebben er 67780 mensen deze test gedaan. Hieronder vind je de top vijf van de persoonlijke waarden die door deze mensen als beste persoonlijke waarde werd beschouwd.

Persoonlijke waarde
frequentie (%)
1.
Familie
14388 (21.23%)
2.
Gezondheid
12302 (18.15%)
3.
Geluk
6614 (9.76%)
4.
Vriendschap
3875 (5.72%)
5.
Respect
3873 (5.71%)

 Ik heb de test gemaakt maar wat betekenen deze waarden nu voor mij? Dit kan U hieronder lezen.

Familie
Familie vind ik een zeer belangrijk aspect in het leven. Vaak gebeurt het dat je iets hebt meegemaakt maar dat je deze ervaringen niet kan delen met anderen. Op dat moment is het belangrijk dat je familie hebt. Familie is voor mij ook een steunpilaar. In goede en slechte dagen kan je altijd ben hen terecht.
Respect
Respect omschrijf ik ten eerste als zelfrespect. Als je geen respect hebt voor jezelf is het onmogelijk om respect op te brengen voor anderen.  We leven in een maatschappij waar respect zeer belangrijk is! Respect kan je vinden in de kleinste hoekjes. Respect hebben voor de armen, materialen, voor jezelf, enz. Voor mij is een respect een heel ruim begrip maar ik kan wel zeggen dat je alleen iets bereikt in het leven als je respect hebt.
Gezondheid
Voor mij is gezondheid ook een belangrijke waarde. Gezondheid is iets dat je heel ruim kan nemen. Gezondheid is ten eerste jezelf gezond voelen. Gezond voelen op psychisch en fysisch vlak. Voor veel mensen is dit niet zo vanzelfsprekend. Hierbij denk ik aan mensen die kanker, ... hebben. Voor hen zal gezondheid een andere betekenis hebben.
Vriendschap 
Vriendschap is voor mij een zeer belangrijke waarde. Vrienden heb je voor het leven zegt men altijd. Toch vind ik dit niet altijd waar. Doorheen mijn leven heb ik vrienden gehad die ik eigenlijk geen vrienden kon noemen. Uit de grond van mijn hart kan ik zeggen dat mijn medemoni’s van mijn kookvakantie vrienden zijn. We staan voor elkaar paraat als we het even moeilijk hebben en kunnen heel wat zaken aan elkaar toevertrouwen. Ik heb geleerd dat ik niet snel iemand een ‘echte’ vriend mag heten.

 Daarnaast kan ik als vijfde en zesde waarde nog geluk en verantwoordelijkheid vermelden.



Waarden die belangrijk zijn voor relaties tussen mensen

Voor mij is respect een waarde die belangrijk is in relaties tussen mensen.  Natuurlijk is het belangrijk dat je eerst respect hebt voor jezelf. Indien je dit niet hebt is het moeilijk om respect aan te geven anderen. Ik ging even op het internet zoeken naar een betekenis van respect en kwam bij deze terecht.

Respect is een gevoel of uiting waarmee je laat merken dat je iemand aanvaardt als een waardig en waardevol mens

Voor mij is respect veel meer dan enkel aan iemand laten merken dat je iemand aanvaardt. Respect kan je uiten tegenover familie, materiële zaken, natuur, medemens, samenleving en zo kan ik nog even doorgaan. Met deze voorbeelden wil ik duidelijk maken dat respect eigenlijk de basis is voor een goede samenleving. Hieronder schets ik een aantal voorbeelden waarin respect zeer belangrijk is, maar het er nog niet altijd is.
 

Toen ik donderdag morgen HLN online bekeek, stond er op de voorpagina ‘ Tuur (19) krijgt nieuw hart op kerstdag’. Hiervoor heb ik heel veel respect. Zoals ik er nu tegenover sta, ga ik later mijn organen doneren. Voor bepaalde mensen is een orgaandonatie van levensbelang. Op dat moment is het belangrijk dat je respect hebt voor hetgene wat deze mensen voor jou gedaan hebben. Voor hen ben jij eigenlijk een deeltje van hun zoon, dochter, vader, moeder, … die verder leeft.


Respect voor de medemens. Ieder individu is verschillend dus is het normaal dat ieder individu een andere mening heeft. Dit is ook iets waar respect ronddraait. Respect hebben voor de mening, gevoelens, … van anderen. Op deze manier voelen de mensen zich door anderen aanvaardt en zullen ze zich ook een waardig en waardevol mens voelen. Toch kan ik zeggen dat respect voor de medemens niet zo vanzelfsprekend is. Hierbij denk ik aan Marc Dutroux, Ronald Jansens, …. Ik vind dat deze mensen niet weten wat respect voor de medemens betekent!

Welke waarde wil ik kleuters bijbrengen?

Respect bij kleuters splits ik in twee delen op. Respect voor materiële zaken en respect voor elkaar. Het is belangrijk dat kinderen met het materiaal in de klas respectvol kunnen omgaan. Daarnaast moeten ze ook respectvol met elkaar kunnen omgaan. Niet trekken aan de haren, slaan naar elkaar als ze eventjes een ruzie hebben, … Wanneer de kinderen reeds op jonge leeftijd met de waarde ‘ respect’ in contact zijn gekomen zal dit er ook voor zorgen dat alles in de klas beter verloopt. De kinderen zullen zich een waardig en waardevol mens voelen.

Pas als er respect is kan er liefde zijn voor de medemens, materialen, natuur, …


10 beloften

In onderstaand filmpje zie je 10 mensen voorbijgaan. Elk individu heeft zijn belofte die hij vooropstelt. De mensen schreven hun belofte in een lichte kleur. Daarnaast kon je bij bepaalde beloftes het niet goed lezen. Mijn interpretatie hierbij is dat je steeds beloften vooropstelt maar dat het moeilijk is om steeds aan deze belofte te voldoen. Gaandeweg zal je ondervinden of je je al dan niet aan je belofte hebt gehouden.


-          Ik heb genoeg.

-          Ik ben dankbaar.

-          Ik ben eerlijk.

-          Mijn liefde is puur.

-          Ik ben trouw.

-          Ik wil leven.

-          Ik respecteer mijn afkomst.

-          Deze dag is heilig.

-          Eerbiedig.

-          God is er.

 
10 geboden

 
Ik ben jullie God. Omdat ik van jullie hou heb ik jullie vrijheid gegeven. Ik wil graag dat jullie gelukkig zijn. Daarvoor zijn er 10 vrederegels belangrijk.

 

-          Vertrouw alleen op Mij. Hiervoor is het belangrijk dat je Mij goed leert kennen.

-          Maak van Mij maar geen beeld. Dit zou precies zo zijn als Ik ben. In de Bijbel laat ik zien wie Ik ben.

-          Praat maar veel over mij, maar doe dat wel op een eerbiedige manier.

-          De zondag is een dag waarop je moet uitrusten. Ik wil graag dat je deze dag speciaal aan Mij denkt.

-          Ik heb jou aan de ouders gegeven. Daarom heb respect voor je ouders.

-          Alle mensen zijn door Mij gemaakt en naar Mijn beeld geschapen. Daarom mag je niemand doden.

-          Geniet ervan om voor en met elkaar te leven.

-          Wat van iemand is anders, moet je ook van de ander laten.

-          Het is belangrijk om eerlijk tegen elkaar te zijn.

-          Geniet van wat je hebt en ben hier tevreden mee.

 


 

Ik vind dit zeer belangrijke regels. Het is belangrijk dat je positief in het leven staat en dat is ook wat de geboden 7, 9 en 10 duidelijk willen maken. Geniet van hetgene wat je hebt en wees niet jaloers op de anderen. Tot slot vind ik eerlijkheid ook een zeer belangrijk gebod.

 
 
 
Toen ik het artikel las in verband met ‘Moeten we nog investeren in rokers?’ ging ik helemaal akkoord met cardioloog Pedro Brugada ( UZ Brussel en VUB). Hij toont de problematiek in verband met rokers aan door een vergelijking te maken tussen nicotineverslaafden en wegpiraten, nl.

 

"Als ik morgen tegen 250 kilometer per uur over de weg raas, betaal ík de boete, en niet de maatschappij. Maar een roker zou niet beboet worden voor de onveilige en ongezonde situatie die hij bewust veroorzaakt. Integendeel, de overheid betaalt hem terug. Wie een beetje gezond verstand heeft, moet tegen een dergelijk absurd systeem in opstand komen.

 

 "Het klinkt misschien overtrokken, maar eigenlijk staat de overheid toe dat de burgers hun gezondheid in de prak rijden en voor de herstelkosten van dat wrak nog eens hun hand ophouden. Dat is hetzelfde als tegen een jonge kerel zeggen: 'Rijd die auto maar te pletter, jongen. We betalen achteraf de herstellingen wel.'"

 

Ik vind dit een correcte vergelijking. Rokers verwachten steeds dat mensen hun zullen helpen maar als ze eens goed nadenken bij zichzelf weten ze dat dit niet redelijk is. Heel wat campagnes hebben al geprobeerd om het roken tegen te gaan maar er is slecht weinig resultaat. Daarnaast zie je ook dat roken steeds op een jongere leeftijd voorkomt. Roken is niet enkel schadelijk voor de gezondheid maar ook voor de portemonnee. Vaak zie je mensen in armoede nog het meest roken. Daarbij stel ik me soms wel eens vragen. Ik vind het belangrijk dat mensen hun geld op een correcte manier uitgeven! Sigaretten kopen hoort daar voor mij zeker niet bij! Ik vind dat de overheid hieruit zijn conclusies moet nemen en zich afvragen ‘ Heeft het wel nog zin dat we investeren in rokers? Zouden we niet beter iets nuttigs doen met al dat geld? ‘.

 


 

 Quota voor vrouwelijke topambtenaren zijn verboden en vernederend

 Via onderstaande link kan je het betreffend artikel lezen.

Ik vind dat vrouwen gelijke kansen moeten krijgen.  We mogen met andere woorden niet gaan discrimineren en dit zowel op politiek, economisch, sociaal, … vlak. Ik vind dat iedereen zijn eigen kwaliteiten heeft ongeacht het geslacht. Vaak zijn vrouwen op een aantal vlakken beter dan mannen. Hierbij denk ik aan strijken, huishouden, … ik weet dat dit zeer stomme voorbeelden zijn, maar ook vrouwen kunnen een hoge functie beoefenen.


Natuurlijk doet discriminatie zich niet enkele en alleen op het werk voor! Onderstaande filmpjes geven nog wat extra uitleg over discriminatie



 Zwolle Zegt: Sociale omgang

Dit filmpje bewijst dat heel wat mensen niet tevreden zijn over de sociale omgang die zich de vandaag de dag aanwezig is. Waarin kenmerkt de ontevredenheid zich? Veel mensen vinden dat het niet sociaal zijn zich uit op straat en in het verkeer. Zoals gezegd bij de dimensie ‘mens en samenleving’ hebben wij een zeer druk leven. Alles gebeurt in een haast waardoor je met moeite nog een goedendag krijgt. Als je deze krijgt, neem je vaak volgende interpretatie, nl. als het niet gemeend is moet hij ook geen zeggen.

Daarnaast zie je ook dat de sociale omgang in het verkeer ook niet allesbehalve goed is. Chauffeurs vloeken achter het steur, steken hun middelvinger, enz. Wat kunnen we hier als maatschappij/individu aan doen? Ik denk dat het vooral belangrijk is dat we echt de tijd nemen om met elkaar te praten. Een vriendelijke lacht, goedendag zeggen, complimentje geven, … zorgt ervoor dat onze sociale omgang zal verbeteren.


Ethiek

Ethiek gaat over de vraag: ‘wat is goed handelen?’. Ethiek heeft betrekking op opvattingen, oordelen en beslissingen enerzijds en concrete handelingen anderzijds waarin we uitdrukken wat we goed en kwaad vinden.  Ethische vragen zijn dikwijls een dilemma. Je moet keuzes maken of deze nu al dan niet goed zijn. In onze cursus ‘ Religie, zingeving en levensbeschouwing’ zijn er vier onderverdelingen onder ethiek. Bij iedere verdeling geef ik wat extra uitleg en schets ik indien nodig de theorie met een voorbeeld.
 
 
 
Relationeel personalistische ethiek

Relationeel personalistische ethiek wordt beïnvloed door onze levensbeschouwing vb. de Bijbel. Daarnaast wordt binnen deze ethiek de mens niet louter als ‘individu’ gezien, maar in eerste instantie als ‘relatie’ ( familie, kennissen, vrienden, natuur)

Dit schets ik met een voorbeeld, nl. ‘Mag je abortus plegen?’. Een individu heeft hierbij twee keuzes. Ik vind het goed of slecht. De christelijke ethiek daarentegen zegt dat een baby een mens in wording is en dat je dit dus niet kan doden. 

De relationeel personalistische ethiek wordt beïnvloed door de tijd waarin men zich bevind. Vaak gebeurt het dat je volgens een bepaalde manier zal handelen. De manier waarop je zal handelen is bepaald door de ervaringen doorheen je leven.

Daarnaast wordt de relationeel personalistische ethiek in een bepaalde context gezien. In bepaalde gevallen laat de commissie wel een abortus toe. Heel wat ouders laten een vruchtwaterpunctie nemen om de gezondheid van hun kind te testen. Vaak gebeurt het dat deze resultaten tegenvallen. Een open rug, hartaandoeningen, weinig levenskans, … op dat moment vind ik het belangrijk dat de commissie toelaat dat ouders een abortus kunnen plegen. Op dat moment vinden zijn het belangrijk dat het kind niet zal lijden.

Tot slot heb je ook nog de eigen morele intuïtie. Keur ik al dan niet abortus goed? Dit is een vraag die vaak stel. Ik mag zelf gaan oordelen wat ik hierover vind. Ik vind dat je al dan niet een abortus kan plegen naargelang de situatie. Voor velen is abortus het ergste wat ze ooit moeten doen. ‘ Hun kind laten sterven’, maar in bepaalde gevallen is het noodzakelijk aangezien het kind niet levensvatbaar is. Ik denk dat dit de moeilijkste beslissing in het leven is en dat je op dat moment vaak met je handen in het haar zit en denkt ‘ wat is goed en wat is slecht?’. Daarnaast vind ik ook dat er mensen misbruik maken van abortus. Hierbij denk ik aan geslachtsgemeenschap hebben en geen gebruik maken van anticonceptiemiddelen. Ik vind in dit geval dat je verantwoordelijk moet zijn voor je fouten. Op dat moment vind ik het ongehoord dat men abortus pleegt aangezien dit te voorkomen was.

  
 



 

Ik werk mijn morele intuïtie verder uit. Momenteel is er op één het programma ‘ BIRTH DAY’. Dit programma gaat over ‘ hoe de wereld zijn kinderen verwelkomt’.  Ik schets even de korte inhoud van het boek:


 
 
 
 
 
 
 
We worden allemaal op dezelfde manier geboren, maar alles verandert op het moment dat we onze eerste adem uitblazen. De manier waarop een kind ter wereld komt, is een spiegel van de maatschappij, en de plek waar onze wieg staat, bepaalt onze toekomst. Dat fascineert mij, en daarom ben ik de wereld ingetrokken om te zien hoe moeders en vaders hun kinderen verwelkomen. Van Israël tot Siberië en van Shanghai tot Rio de Janeiro.

 

Tijdens dit programma trekt Lieve Blanquaert de wijde wereld in en ontmoet ze moeders. Tienermoeders is iets waar in de documentaire extra aandacht aan wordt besteed. Ik zag in een aflevering een moeder voorbijgaan die reeds zwanger was van haar 6de kind. Toch vertelde ze dat ze tien kinderen wilt. Op dat moment stel ik me soms de vraag ‘ Is dit wel goed? Is dit haalbaar? Welke toekomst zullen de kinderen dan hebben?’.

Daarnaast kwam ze ook in contact met tienermoeders. Vaak waren zijn nog maar 17 jaar maar werden ze voor de tweede keer mama. Ik denk persoonlijk dat deze kinderen een moeilijke toekomst te wachten staat. De moeders zijn zelf nog kinderen en moeten al een kind opvoeden. Hieronder kan U een foto vinden die U terugvindt in het boek ‘BIRTH DAY’ van Lieve Blanquaert.

 
 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=uISA4_ZlVeU

Praktisch ethisch model

Dit model bestaat uit 9 elementen.  Ik werkte het praktisch ethisch model uit op volgende casus.

 
Voor de evaluatie van opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden. Docenten stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er ook altijd studenten die één of twee dagen na het verstrijken van de deadline hun opdracht binnen leveren. In de praktijk gebeurt het soms dat de docent papers accepteert en beoordeelt die na de deadline worden ingeleverd.

Bij ons op school is een hele controverse ontstaan: de directeur meldde ons dat we een lln. die geen taak maakt, geen nul mogen geven! Neen: we moeten de lln. schriftelijk uitnodigen die taak te maken in de avondstudie of, indien nog steeds niet gemaakt, in de strafstudie. Indien de lln. dan nog steeds niets heeft gebakken van zijn taak, mogen we zeker geen nul geven, want dat is een sanctie. Volgens de inspectie(doorlichting) mag dat niet en als je dat als school toch doet, krijg je een ongunstig verslag. Bovendien, als een lln. door het niet binnenleveren van taken en de vele nullen niet zou slagen, krijgen de ouders altijd gelijk in de beroepsprocedure. Begrijpe wie kan. Graag jullie mening...

Is dit rechtvaardig?

In deze casussen spelen de waarden eerlijkheid, rechtvaardigheid een belangrijke rol.

ANALYSE
Is het als docent rechtvaardig dat je taken die te laat werden ingediend nog verbeterd?
HANDELINGSMOGELIJKHEDEN ONDERZOEKEN
Ja, ik verbeter de taken
Neen, ik verbeter de taken niet
MOTIEVEN VERHELDEREN
-       De student kampt met een moeilijke gezinssituatie.
-       De student kampt met een ernstige ziekte.
-       De student heeft een sterfte te verwerken.
-       …..
-            Als de andere studenten het kunnen indienen, kan die ene student het ook.
-            Ik stel samen met de studenten een deadline op. Ik verwacht dat ze  zich hieraan houden.
-            Ik moet consequent zijn voor alle studenten. Niet indienen wordt gelijk gesteld aan een 0 ook al is de deadline maar met 2 dagen verstreken.
EFFECTEN INSCHATTEN
-       Medestudenten zullen zich benadeeld voelen.
-       Medestudenten zullen zich losser gaan gedragen. Als we onze taak niet op tijd indienen is dit niet erg want de leerkracht verbetert het toch. Er zullen met andere woorden geen punten afgetrokken worden.
-            Studenten vinden dat de leerkracht adequaat gehandeld heeft.
-            Als wij het moeten indienen, moeten de anderen het ook doen. Ze moeten er maar vroeger aan beginnen.
EVALUATIEMOMENT : INTUITIES UITSPREKEN
Ik ben niet eerlijk tegenover de andere studenten. Wat zullen zij nu van me denken?
Ik heb ervoor gezorgd dat de medestudenten tevreden zijn maar eigenlijk vind ik dat ik me teveel heb laten leiden door de anderen. Ik heb me laten beïnvloeden door de anderen om negatieve reacties te vermijden.
 
 
 
 
EVALUATIEMOMENT: NORMEN VERDUIDELIJKEN
In bepaalde omstandigheden sta ik het toe dat ik werken nog verbeter. Als ik merk dat de studenten hier misbruik van maken, zal ik adequaat reageren.

Daarnaast zorg ik ervoor dat een deel van de beoordeling staat op stiptheid. Leerlingen die in orde zijn worden beloond anderen met andere woorden gestraft.
Ik ben consequent voor alle studenten. Studenten moeten zich houden aan een vooropgestelde deadline. Dit is evenals belangrijk naar later toe.
EVALUATIEMOMENT: WAARDEN EVALUEREN
Naar gelang de situatie zal ik andere waarden hanteren. Ik vind het belangrijk dat iedere student zich kan ontwikkelen. Bij bepaalde studenten is de gezinssituatie niet altijd even gemakkelijk. Ik vind het belangrijk dat ik daarvan op de hoogte wordt gebracht. Op dat moment kunnen we in samenspraak met de studenten maatregelen nemen. Hoe je in een situatie zal regeren, zal ook afhangen van de waarden die je op dat moment zal vooropstellen. 

 

Ethiek van het haalbare

Ethiek van het haalbare wordt in dit verhaal uitgelegd. Ik raad U aan om eerst deze tekst eens te lezen en daarna eens na te denken wat hier precies mee bedoeld wordt.

Ethiek is eigenlijk een bergtocht maken. het is voortdurend de top in het oog houden. Soms is hij goed zichtbaar, soms ook niet. Maar er is altijd een top. Die top is het zinvolle. Om een bergtocht tot een goed einde te brengen, heb je een gids of een kaart nodig. Dat zijn de tien geboden of de fundamentele waarden die de richting aangeven. Maar je hebt ook een uitrusting nodig: bergschoenen met dikke zolen, twee paar sokken, proviand enzovoort;

Bij het vertrek blijkt dat een aantal mensen de top niet zien. Voor hen ligt hij in de mist. Anderen denken dat hij op een andere plaats  ligt en hebben dan ook een andere visie op de weg naar de top. Bovendien zijn er mensen die het wel goed menen, maar geen bergschoenen hebben of slechts één paar kousen. Dat zijn mensen die door omstandigheden niet altijd goed voorzien zijn van het leven. ook zij zijn groepen die door omstandigheden niet altijd goed voorzien zijn in het leven. Ook zij zijn geroepen om de bergtocht te maken en mens te worden. Maar sommige onder hen zullen de top nooit kunnen bereiken. Moeten ze dan onderaan blijven staan en zeggen dat ze niets kunnen? Mogen wij heb in de steek laten en zeggen dat ze niet meetellen? Of moeten we hen toch uitnodigen om aan de toch te beginnen en hen aansporen om in de richting van de top te groeien en door ervoor te zorgen dat er twee paar kousen hebben of door hen een kaart te geven? Hoewel die hulp niet altijd zal helpen, omdat ze misschien niet goed kunnen kaartlezen.

Sommigen slagen er misschien in tot aan de voorlaatste blokhut te klimmen. Zijn zijn al ver geraakt, mar nog niet aan de top. Toch hebben ze al een panorama ofwel een zekere kwaliteit bereikt. Voor een aantal mensen is dat zeer goed, meer dan goed zelfs, al is het niet het volle. Anderen komen slecht halverwege, wat ook al heel wat is. deze mensen kun en mag je niet laten staan aan de eerste blokhut of het eerste oponthoud. Ze kunnen immers méér, ze hebben dikwijls een duwtje in de rug nodig. Dat is groei-ethiek – met perspectief op het zinvolle – de barmhartigheid om dit zinvolle niet in alle omstandigheden zo radicaal te eisen dat sommige afhaken, omdat ze het niet aankunnen, en onderweg aan de kant van het bergpad gaan zitten of zelfs niet eens aan de bergtocht beginnen. Dat is dramatisch.

BURGGRAEVE, R. (1994). Tussen Rome en leven. essay over een ethiek van het haalbare opgetekend dor Ilse Van Halst. Tielt: Lannoo. De proloog werd integraal overgenomen ( p 7-9)

Wat wil de ethiek van het haalbare nu zeggen? De ethiek van het haalbare vind het belangrijk dat je vertrekt vanuit het ethisch minimum. Je staat met je beide voeten op de grond en dit is je basisstation. Vanuit dit basisstation zorg je ervoor dat je met opgegeven hoofd door het leven gaat. Je strekt je zoveel mogelijk uit. Je gaat op zoek naar het ideaal. Hiernaar op zoek gaan in niet altijd evident en kan dus niet altijd bereikt worden.  Daarom heb je nog het best menselijk mogelijke. Je probeert zoveel mogelijk in je leven te bereiken. Het is niet erg dat je het ideaal niet bereikt maar je probeert het toch. Het is belangrijk dat je beseft dat deze zaken altijd vasthangen aan een bepaalde situatie.
 

Ik denk dat het belangrijk is dat mensen de ethiek van het haalbare zullen toepassen. Volgens mij zullen er op deze veel minder mensen depressief zijn.

Ethiek van de verantwoordelijkheid

Ethiek heeft te maken met de oproep tot ver-antwoord-elijkheid. Je geeft al dan niet een positief antwoord op een vraag die je krijgt. Natuurlijk kunnen we zelf kiezen in welke richting ons antwoord gaat.

-          Opteren we voor in een boogje om de hulpvragende heen te lopen. Met ander woorden negeren we   de vraag van de ander.

 -          Opteer ik ervoor om de hulpvragende te helpen.


Een voorbeeld dat de docent aanhaalde in de klas was een bedelaar. Ik zie een wandelaar zitten op straat. Hij /zij vraagt om geld. Hij/zij heeft een aantal kinderen bij zich. Is het mijn verantwoordelijkheid om die persoon te helpen of niet.



7 opmerkingen:

  1. Wat een perfect, maar misschien wel schandalig voorbeeld (als je naar het standpunt van de ouders kijkt) van kinderen kijken en doen na. Dit is als het ware het ultieme bewijs dat 'wij' als volwassenen een voorbeeld zijn voor de jongeren in onze wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Cassandra

      Ik ben blij dat je het met me eens bent dat dit de schuld is van de ouders. Ouders zijn voor kinderen een voorbeeld en moeten zich hiernaar gedragen.

      Bedankt voor de reactie!

      Sofie

      Verwijderen
  2. Ik zie dat we dezelfde waarden belangrijk vinden in ons leven. Onze familie, vrienden en ook een goede gezondheid zijn belangrijk in het leven.

    De waarde die je vooropstelt voor de kleuterklas heb ik ook gemeen, namelijk respect hebben voor elkaar en elkaar aanvaarden zoals we zijn!

    Wat jij beschrijft bij het onderdeel van de morele intuïtie, rond BIRTHDAY, vind ik ook heel mooi. Ik vind het ook heel erg dat er zoveel tienermoeders op de wereld zijn. Maar het ergste van al vinden zij dat normaal in die landen dat er zoveel tienerzwangerschappen zijn.

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Delphine,

      Ik zie dat jij dezelfde mening deelt rond het onderwerp 'tienerzwangerschappen'. Ik vind dat deze vandaag de dag veel te veel aanwezig zijn. We moeten hier dus zeker iets aan doen! Hoe we dit kunnen oplossen, is voor mij ook nog de vraag.

      Groetjes Sofie

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Sofie

    Ik ga volledig akkoord met je waarden en normen.
    Respect stond ook op nummer één in mijn waardenschaal. Deze waarde is heel belangrijk in de samenleving. Je moet niet alleen respect hebben voor mensen, maar ook voor materiële zaken. Respect ligt aan de basis van het kweken van andere waarden zoals vriendschap, vertrouwen,...

    Jouw blog ziet er zeer goed uit!
    Nog veel schrijf plezier.

    Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Pauline!

      Bedankt voor het reageren! Inderdaad respect is zeer belangrijk vandaag de dag. Daarom vind ik het belangrijk dat kinderen dit reeds op jonge leeftijd worden aangeleerd.

      Alvast bedankt voor het compliment!

      Groetjes Sofie

      Verwijderen